zondag, augustus 06, 2006

PARLAN.DOC (12)

19. Achmatova

Ik had u nog graag meer verteld over Sjostakovitsj, over de verschillende dichterlijke inspiratiebronnen en over zijn muzikale veelzijdigheid, maar de verkenning is er eigenlijk een van het oor, niet van het opnemen van wetenswaardigheden en biografie. Ik hoop dat de bundel meer mensen verleidt om zijn muziek te ontdekken.

In de twee laatste bijdragen op dit weblog, twee gedichten uit Buiging die een hulde zijn aan het werk van Anna Achmatova, een tijdgenote van Sjostakovitsj (die haar werk bewonderde).

A spoonful of dust

Eigen aarde, Anna Achmatova


je slaapt
zwaar rond me van jou-er
kan niet

je wordt wakker ik rek en herkrul me
je arm trekt me in jou als in een lepel

je wilt opstaan
je dekt me toe met rommelend gemurmelde woorden
je herschikt mijn haar je zoent
een schepje aarde op mijn pols
en verlaat de kamer

je warmte begint te wegen
ik lig levend in de dag

Herlinda Vekemans
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem verwacht.
Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. De vorige gast Alain Delmotte gaf de fakkel door aan Herlinda Vekemans. Dit is haar laatste week.