maandag, juni 04, 2007

VUURDOOP: Christophe Vekeman



Wie: Christophe Vekeman
Wanneer: in 1991
Waar: faculteitsgebouw van Letteren en Wijsbegeerte aan de Blandijn (Gent)

Wat:

Mijn eerste optreden als voorlezer uit eigen werk moet hebben plaatsgevonden rond 1991. Ik studeerde psychologie aan de Gentse universiteit, maar was er op gebrand om schrijver te worden. In die tijd waren er nog niet zo veel gelegenheden voor jonge dichters en schrijvers om voor een publiek te gaan staan, maar op een dag werd er in het faculteitsgebouw van Letteren en Wijsbegeerte aan de Blandijn dan toch eens een soort van ‘vrij podium’ georganiseerd. Ik weet nog dat ik het een goed idee vond om een strak glitterpak aan te trekken en mascara aan te brengen, want in die tijd waren schaamte en een besef van de meest elementaire goede smaak mij vreemd, en zo las ik dus twee gedichten en een kortverhaal voor: als een halfbakken Ziggy Stardust met een Waaslands accent. Voor alle duidelijkheid: dit is een bekentenis.

Niettemin was het optreden een succes, althans in die zin dat mijn toehoorders na afloop in twee kampen verdeeld waren: sommigen vonden het fantastisch, sommigen achtten het weerzinwekkend. Maar in elk geval was een en ander dus niet onopgemerkt gebleven, en diezelfde avond nog had ik een uitnodiging op zak om een paar weken later elders te gaan voorlezen.

VUURDOOP verzamelt getuigenissen van dichters over hun eerste podiumervaring.

Labels: