maandag, mei 25, 2009

PARLAN.DOC: Yerna Van Den Driessche (1)

Spiegelvrouw

ik ben een vrouw
de helft van de som van twee gelijke delen
in mijn X-en ben ik drager, deelbaar en uniek
in mijn spiegel vrouw, mens en iedereen

ik ben een vrouw en ik roem

laat ons kruisbestuivend dansen
op voeten van gelijkheid
geworteld groeien uit eigen pijnscheuten
elke kiem van onderdrukking smoren
in rimpelingen van gedachten

laat onze bekkens persen en putten
uit een zwijgen dat ooit stilte was

ja, ik ben een vrouw en ik geniet

met intieme ogen lees ik
de verzen uit de koran
met een knipoog naar Salomo zing ik
het hooglied van de bijbel
met gezwollen schaamte ontdek ik
Mieke Maaikes wereld

kijk wereld, kijk naar ons
met je lendengeile blikken kijk naar ons

de onschuldige krijtstrepen ontgroeid
overbruggen wij in smalle nachten
de donkere kloof, in brede dagen
de lichtzinnigheid van de blinde stad

met een vrijgevochten hoofddoek
met een kleurige gepiercete navel
als cyborgs zullen wij de fakkel doorgeven
van mens tot mens
van vrouw tot vrouw

in al die vrouwen wil ik samenvallen
nooit meer op twee gedachten hinken



Spiegelvrouw is geschreven naar aanleiding van de 35 ste vrouwendag georganiseerd o.a. door VOK( Vrouwen Overleg Komitee) met als centrale thema: multiculturaliteit.

Yerna Van Den Driessche
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter(es) een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem/haar verwacht. Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. Diana Freys gaf het estafette-stokje door aan Yerna Van Den Driessche. Dit is haar eerste bijdrage.

Labels: