maandag, april 16, 2007

PARLAN.DOC (20)

" Dit sonnet komt uit de opera KET die helaas niet vaak werd opgevoerd. Koen Dejonghe heeft er prachtige muziek voor geschreven."

Bijna had ik hem overhoop gelopen,
het eerste wat ik zag, dat was zijn mond,
het eerste wat ik dacht, die breek ik open,
ik wil dat zijn ivoor mijn tong verwondt.

Een zwerver was hij, een verlopen hond,
naar mij gedreven op de toorn der tropen,
niets dat zijn hitte met mijn kou verbond
en toch, ik smelt, ik laai, laat brand mij slopen.

Waarom heb ik hem niet gegrepen, d··r,
heb ik mijn hemd niet van mijn lijf gerukt,
heb ik mijn dolle holte niet geboden?

O, man van kracht en nacht, gezant der goden,
jij hebt begeerte in mijn vlees gedrukt
en bent gevlucht in lucht. Waar ben je? W··r?

Geert van Istendael
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem verwacht. Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. De vorige gast, Frank De Crits stelde Geert van Istendael aan als opvolger. Dit is zijn tweede week.

Labels: