maandag, juli 17, 2006

PARLAN.DOC (12)

6. Handeling

Na tijd en plaats als belangrijke elementen van een verhaal zijn we bij het element ‘handeling’ aanbeland. Hier ga ik u met een paar gedichten alleen laten. Misschien komt u uw ‘handeling’ en die van anderen in de bundel wel tegen; in het middenstuk van versneden (20 verhaalscherven van telkens 2 gedichten) is er hopelijk mogelijkheid daartoe. Vandaag, het begin van het middenstuk van de bundel, waar de lijnen van plaats en tijd die met water verbonden waren, wegvloeien. We laten alles weer los, te beginnen met tijd en plaats.
Morgen het gedicht Doosdichting dat bij het onderstaande ‘hoort’. Spreken we overmorgen af bij het eerstvolgende slakkenspoor dat we tegenkomen, da’s een minieme kruising van tijd en plaats?


Attaca

de postbode viel als eerste de straten leeg geschud de deuren klepperden ik wachtte tot de muren weer muren werden een grote hand scharrelde ik dook weg en bleef ’s nachts ging ik je zoeken buiten de wereld ik zoende je mond en ogen en oren verlamd al ik sleepte je zwaar en ’s morgens pas kreeg ik je over de rand van de wereld en
O
allesisveranderdikhebmeverstopt
En je ouders?
andere pruik andere kleren ze hebben de bakkerswinkel schuilen het wordt dag
Hier onder de trap.
de postbode is weg hij is weer binnen als kruidenier
Aha. En?
dan hebben we geen papier
We zien wel. Het behang bijvoorbeeld.
en als er vandaag weer geschud wordt
‘s veilig hier. Slapen nu, kom maar.

maar niet vast
oren en ogen osmotisch
wat stroomt neigt na breken en schudden
nog naar de zee
fragmenten kijken
bijvoorbeeld (da capo

Herlinda Vekemans
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem verwacht.
Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. De vorige gast Alain Delmotte gaf de fakkel door aan Herlinda Vekemans. Dit is haar tweede week.