zondag, augustus 03, 2008

PARLAN.DOC: Pat Donnez (1)

M

Deze stad die mij bekeerde tot losbandigheid
en leerde hoe je in donkere kroegen
kunt blijven hangen
Lichtjaren lang
Mij wees langs welke spleten en gaten geruchten
zich over haar gehuchten spreiden
- ’t Schijnt dat de burgemeester reptielen kweekt
- Allez!
- Zijn wijf is een serpent
- Echt? Wat een vent
Deze stad hoe ik haar haat
Het geblaat van straatkakkerlakken
Ratelende makakkenbakken
Haar vuile maniertjes
Vette labradordrollen in de
strooiweide aan de Kerkhoflei
Het achterlijk geklaag
over een uitheems liggende kassei
Deze stad wat heb ik haar ongeneeslijk lief
Wanneer Malinois naar derde degradeert
Veertienduizend man you’ll never walk alone
zigzagzingt en in eerste revancheert
Of als we badend in het zweet met
beschonken ogen naar een paar ebben
benen kijken wadend door de Dijle
Hoor mij ijlen
Deze stad, mijn heidens, onkuis en teder deken
Ik kruip onder u, dek me toe
Straks wil ik weer verhuizen, u verguizen
Maar nog even niet, nog lange niet…

Pat Donnez
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter(es) een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem/haar verwacht. Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. Mark van Tongele gaf het estafette-stokje door aan Pat Donnez. Dit is zijn eerste bijdrage.

Labels: