zondag, mei 18, 2008

PARLAN.DOC: Bart Janssen (3)

Schrijlings

Voorbije jaren had ik het heerlijke voorrecht enkele malen een samenspraak te mogen houden met trompettist Bart Maris. Mijn derde bijdrage is een fragment uit een opname van 2001 met het tweedelige gedicht ‘Schrijlings’ opgedragen aan Frederico Garcia Lorca uit mijn bundel Kwijtschrift.

Klik hier om het resultaat te beluisteren.

SCHRIJLINGS

Porque te has muerto para siempre
Frederico Garcia Lorca

1

Een blauwe huivering drijft jouw naam

door mijn spraak, splijt
met zijn klinkers de kale uitgang,

trapt ieder woord op de adem,
schuilt ijlings achter de huig,
gaat over de tong in zijn klokkende

val en neemt zo mijn aanvang,

loopt op jouw eind.



2

In een schrijnende hoek tussen

jouw stem en mijn adem herstelt
zich het donkerste dier. Het hecht

met een grom mijn snik in je strot,
stelpt met een klak mijn reutel
in je keel, legt zich van jouw flank

op mijn andere zij en jankt me in je

slaap met een schrijlingse zang.



Bart Janssen
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter(es) een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem/haar verwacht. Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. Paul Bogaert gaf het estafette-stokje door aan Bart Janssen. Dit is zijn derde bijdrage.

Labels: