maandag, december 31, 2007

PARLAN.DOC (27)

Een leven in dienst van de poëzie (5)*

Mon métier est un métier de pointe.
- René Char, Sur la Poésie

Lente 1976 : Ik ben nog net geen dertig jaar oud en zend drie gedichten
naar de toentertijd christelijke en degelijke Dietsche Warande in Leuven.

Mijn gedichten worden beleefd geweigerd, maar in datzelfde jaar publiceert
het tijdschrift Gedicht van Remco Campert dezelfde gedichten in Amsterdam.

Ik ontvlucht mijn oude vochtige stad en haar kille grafkelders en belijd
alom en allerwegen mijn gestreng geloof in mijn wrede onbevredigde Muze.

Worstel met mijn Umwelt en begin aan de beklimming van de steile Parnassus.
Word onaanraakbaar als een paria en eindig als een naamloze vergeten sherpa.

Hendrik Carette
@

* Dit gedicht is één van de eenendertig nieuwe gedichten uit zijn zevende en nieuwe dichtbundel Een beeldenstorm die hopelijk in 2008 zal verschijnen.

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter(es) een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem/haar verwacht. Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. Hedwig Speliers gaf het estafette-stokje door aan Hendrik Carette. Dit is zijn laatste bijdrage.

Labels: