zondag, oktober 29, 2006

PARLAN.DOC (15)

6. Welkom thuis diep in een oud oud jaar

Misschien ben ik de laatste ooggetuige van een rafelend tijdvak,
de laatste bezoeker van het paradijs dat de mens werd afgestaan in vruchtgebruik,
de enige die weet waar Europa eindigt of begint en of het wel bestaat,
of het klopt wat ik zie, op de stoep van een strandtrap, bij een manshoog colablik,
waar schele Ada warme zakoeski verkoopt en roma-kinderen haring schooien,
of het klopt dat het hier is, onder deze zon, in dit treurig strijklicht.

Het is diep in een oud oud jaar en ik beweeg me schrijvende voort.
Er moet tenminste iemand wakker blijven, iemand moet een schets maken
van de opeenvolgende fasen van ontbinding, de stemmen horen
uit de openstaande ramen van de keukens, wachten op de binnenplaats,
de mest van de schoenen schrapen, pantoffels aanschuiven
en een dronk uitbrengen op de schimmen van het Onland.

Hier is het land waar ik kom op weg naar de ziel en ik weet
dat het land zal verdwijnen, dat alles, als ik ook maar even wegkijk,
zonder enig spoor vervliedt. Blijf staan, loop niet weg, ga
de bierschenkerij aan de oever van de Zwarte Zee binnen,
drink het warme bier en draai je alsjeblieft niet om, want
als Europa ergens eindigt, dan is het hier, in de haastig
neergeslagen blik van een kind aan de rand van een ravijn.

En als Europa ergens begint, dan is het evenzeer hier,
in de houten dorpen bij het hek van het oerbos dat in de prehistorie
het hele continent besloeg, in de begrafenisstoet, tussen de monstransen,
op de veemarkt onder glazen luifels, in de kaashoeven en de ovens,
in het Russisch badhuis langs de dorpsweg, in de herdershutten,
in het steengruis van een synagoge, in de slaapkamer van de oude Snina...

"Dit is het zesde gedicht uit een cyclus van 8 gedichten. Ik heb deze gedichten geschreven na een intensieve zwerftocht door Polen, Oekraine en Rusland. Ik wil ze nu graag opdragen aan de nagedachtenis van Anna Politkovskaja, de Russische journaliste die enkele weken geleden in Moskou is vermoord omdat ze het regime te veel bekritiseerde. Ik ben een boek over Rusland aan het schrijven(verschijnt begin 2008) en ik had haar heel graag ontmoet. Helaas kan dit nu niet meer. Daarom deze gedichten."

Johan de Boose
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem verwacht.
Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. De vorige gast Serge van Duijnhoven gaf de fakkel door aan Johan de Boose. Dit is zijn tweede week.