woensdag, juli 19, 2006

PARLANDOC (12)

8. Afspraak bij het slakkenspoor

Waarom slakken nooit rechtlijnig zijn (en zessen uiteindelijk wel)

een zes viel om
en vroeg om een gom
je lijkt wel een slak, zei de slak.
ho maar, zei de zes geërgerd
op een schaal van nul tot tien
waar waart een slak?
wij slepen, slobberen en slurpen, slakte de slak
op een schaal van nul tot tien?
slaken, sluipen en slopen doen we niet, vervolgde de slak fier
ja, ja, maar waar waren slakken?
in henzelf is zeker nergens? slonk de slak
zo meteen word ik een lijn, zuchtte de zes verzwakt
is dat wat, vroeg de slak, op je schaal van nul tot tien?
lijnen zijn oneindig, zei de zes droogjes
zijn ze ergens? vroeg de slak
ik was een opgerolde lijn, zei de zes met verre stem
kan ik een lijn slepen, slobberen en slurpen? slakte de slak


Zo, en met dit fabeltje verlaten we in de bundel de kindertijddoos. Vorige week zag ik iets wat me aan het schrijven van dit fabeltje deed terugdenken. Ik was enige dagen met vakantie in Parijs, en hoe kan het ook anders in zo’n stad, zag er van alles. In het Centre Pompidou zag ik een tentoonstelling die de hedendaagse kunst benadert vanuit de filmwereld (Le mouvement des images, tentoonstelling tot 27/01/07). Er was van alles te zien en te overdenken. Met het fabeltje hierboven associërend: een filmpje over het schrijven, waarbij het aanvoelen van een onvermogen van het Prometheïsche (het vuur en al het menselijke kunnen dat eruit voortvloeide, de technische vaardigheden, de kunst) eveneens op een licht- komische manier aan bod kwam. Het heette Projet pour un texte en liet Marcel Broodthaers zien die in zijn tuin met inkt zat te schrijven. Het begint te regenen en Broodthaers blijft tevergeefs schrijven terwijl de regen zijn woorden voortdurend wegspoelt.

Herlinda Vekemans
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem verwacht.
Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. De vorige gast Alain Delmotte gaf de fakkel door aan Herlinda Vekemans. Dit is haar tweede week.