dinsdag, juli 25, 2006

PARLAN.DOC (12)

15. Verzen gesneden

Oud hout

avond zei ik voorzichtig
en wrikte tot het deksel loste
er lagen kleuren in snoeihout
gestapeld met zin voor handen
maar hol en in ogen gehakseld
veren zetten stil letters over
ik keek over de rand
maar de woorden weken voor de wimpers
en trokken de doos donker dicht

avond zei ik blind
en vond de doos zonder deksel
op de gewone plaats
er lagen geuren in vloeipapier
oud en nieuw gerafeld naast elkaar
boekenruggen droegen letters droog over
ik tastte over de rand
maar de woorden ruisten voor mijn vingers uit
en metselden de gewelven van de klank dicht

voor jou zei ik doof
en vond de avond
tussen het oud papier van mijn oren
er plakten woorden in natte hars
hun letters hadden handen en monden
en slorpten tot ze vol vocht verstomden
ik gooide mijn stem over de rand
maar de klanken stierven voor de woorden weg
en beenden vliegensvlug mijn adem uit

Herlinda Vekemans
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem verwacht.
Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. De vorige gast Alain Delmotte gaf de fakkel door aan Herlinda Vekemans. Dit is haar derde week.