dinsdag, februari 27, 2007

PARLAN.DOC (18)

AVE VERUM CORPUS KV 618
- met dank aan W.A.Mozart -



Als er een hemel is dan is het deze wel,
dit engelenkoor uit mensenhanden gegroeid,
met bovenaardse klanken uit een staalblauwe hemel
waar heiligen dansen op leven en dood,
fluweel in het oor en schoonheid die als onbetreden sneeuw
de donkere aarde bedekt en zingt en zindert.

Ach,wilde Wolfgang met de protserige pruik,
godenkind dat eeuwig weent in Wenen,
in een graf waar niemand je kan vinden,
gewiegd door de wind van duizenden violen,
met rozen die als fleurige wachters over je waken :
ik heb je lief met oog en oor en mond,
ik koester je in het tabernakel van mijn hart,
ik ruik je,voel je naast me als de nacht
zijn zwartste vogels zendt en winterkou
mijn haperende handen met ijsbloemen bedekt.

Als een mooie en onbereikbare vrouw ben je,
getooid met de ochtenddauw die op druiven rust,
een duivelskunstenaar met god aan je lippen,
wonderkind van gouden klanken,
edelsmid der muziek.

willie verhegghe
stadsdichter van Ninove
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem verwacht.
Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. Dit is de laatste bijdrage van Willie Verhegghe.

Labels: