donderdag, september 28, 2006

PARLAN.DOC (14)

HET GEBED VAN DE OOSTENWIND

Het is allemaal als aan galgen gezegd
even bitter als zinloos

het herinnerde lichaam, de naastende geest
de godin van mijn altaar en tempel

de hondin voor mijn poort naar de hel
de schutswal voor het vooreinde

ik prak het verdriet kwijt in naamloos vlees
mijn escapisme faalt

de hoeren achter de ramen wuiven mij uit
de toeristen gapen en zien mij niet staan

ik ben als een smeltende sneeuwpop
in de regen, een kabouter in een voortuin

wat nu, nu ik hier en jij waar wij ooit
en hij naast en met jou in bed en ik zonder

samen smeden complotten tegen de tijd
het bedenken van een betere wereld

het vergeten van ongedeeld leed
en nooit meer nooit meer nooit meer

samen alleen nooit meer samen
nooit meer ah! en wee! of oh! en

- amen -
ontwaken is desillusie

kennis is smart
geheugen is gemis

en nooit zal ik zijn wie ik
ben wie ik wil wie ik was

als ik ooit deze kwaal kwijt kan
spelen winnen helen als ik

die afgemat en aangepast
als bij mirakel weer genas

Uit: Klipdrift
(verschijnt volgend jaar bij Nieuw Amsterdam)

Serge van Duijnhoven
@

Met de rubriek 'PARLAN.DOC' wil Parlando! één Vlaamse dichter een maand lang speciale aandacht schenken. Elke week wordt minstens één bijdrage van hem verwacht.
Het PARLAN.DOC-archief is hiernaast na te gaan. Dit is de tweede week van Serge van Duijnhoven.